Proč (ne)studovat doktorské (Ph.D.) studium?
Možná přemýšlíte, tak jako
já před dvěma léty, pokračovat po magisterském studium dále. Zvažujete všechna
pro a proti. Váháte, zdali do toho jít. Pokud ano, předkládám na následujících řádcích
své dojmy a zkušenosti, které vám při rozhodování třeba mohou pomoci.
Své poznatky jsem jednoduše
shrnul do dvou kategorií, přičemž jedna hovoří pro a druhá proti doktorskému
studiu. Nejsou nikterak tříděny a sepsal jsem je v podstatě tak, jak mi přišly
na mysl. Možná jsem některé trestuhodně opomenul, ale to už tak při sepisování
vlastních zkušeností bývá. Každý totiž vnímá jinak a vidí smysl v jiných činnostech.
Tak pojďme na to.
Proč tedy studovat doktorské studium?
1. Cestování
Ano, možnost cestování je
snad největším kladem doktorského studia. Získáváte příležitost objevovat takřka
celý svět a opustit rodnou hroudu. Cestování se obvykle váže s nutností
prezentovat příspěvek na konferenci. Náklady se hradí ze studentských grantů.
Například na katedře jedné univerzity v Ostravě máte takzvané SGS (studentská
grantová soutěž), kde dlouhodobě (rok až dva) řešíte daný projekt. Dílčí
výsledky vašeho bádání je pak nutné prezentovat právě na konferencích nejen v
naší zemi, ale klidně po celém světě. Druhou možností, jenž jsem využil i já
jsou různé univerzitní granty (například IRP) fungující na obdobném principu.
Získané prostředky pak čerpáte ve stanovených kategoriích včetně “cestovného”
na konference. Za své studium jsem měl mimo jiné příležitost zavítat do Štúrova
na pomezí slovenských a maďarských hranic anebo do Říma. Samozřejmě stejným způsobem
vycestujete klidně do USA, Japonska anebo Číny. Ačkoli konference trvají
obvykle dva až tři dny, ze získaných zkušeností těžíte po celý život.
2. Využití cizího jazyka
Samozřejmě, aktivní použití
cizího jazyka je úzce spjato s cestováním. Ale nevyhnete se mu i při dalších činnostech.
Již zmíněné příspěvky na konference můžete psát v češtině, tím se však zbytečně
omezujete na úzké pole působnosti. Dnešním standardem jsou proto příspěvky
psané v angličtině. Tím jste donuceni jazyk skutečně používat a zdokonalovat se
v něm. Navíc profesně zaměřená angličtina bývá často dalším stupněm oné běžné
znalosti ze základní a střední školy. Psaním příspěvků v anglickém jazyce se
vám rovněž otevírají brány další spolupráce napříč světadíly.
3. Garantem vlastního předmětu
Garantováním vlastního předmětu
se posouváte ještě více “na druhou stranu barikády.” Vyzkoušíte si, jaké je to
vytvořit sylabus, a hlavně náplň předmětu na celý semestr. Konečně pochopíte,
proč vysokoškolští učitelé nestíhají každoročně aktualizovat skripta. Vždyť ono
množství práce spadne i na vaše bedra. Dojde vám, že stát v přednáškovém sále,
laboratoři nebo učebně po 90 minut (standardní výuková jednotka v Ostravě) není
žádný med. Vysokoškolský student je bystré a zvídavé stvoření. Často bývají
nároční a vytáhnou z vás i vědomosti, o kterých možná sami nevíte. Najdou
sebemenší chybky ve skriptech, zkritizují kvalitu výukových materiálů a
zhodnotí náročnost požadavků na zápočet a zkoušku. Závěrem vám to okoření při
evaluacích. Tedy přesně, jako jste to ještě nedávno dělali vy samotní.
4. Obhajování výsledků práce
Naučíte se pravidelně
obhajovat a prezentovat výsledky své práce. Zpočátku vám to možná přijde “jako
pruda,” časem však pochopíte, že jde o klíčovou dovednost. Neustále musíte
prokazovat, že vaše práce má přínos pro vědu. Ukazovat, jak postupujete, a že
si přidělené prostředky zasloužíte. A plánovat. Jinými slovy používáte pestrou
paletu dovedností každého manažera. Nepotřebujete přitom žádný kurz, prostě
jste hozeni do vody a učíte se za pochodu metodou pokus / omyl. Vaše přidělená
komise složená z docentů a profesorů vám nic neodpustí, to se nebojte.
5. Mezinárodně uznávaný
titul
Pakliže jste se alespoň
jednou zkoušeli ucházet o práci v zahraniční, určitě víte, že s českým titulem
moc nepochodíte. Náš inženýr (Ing.) zní (s trochou nadsázky) v zahraničí
spíše jako technik nebo opravář a magistr (Mgr.), který už má blíže master
titulům, ale stále připomíná jakousi historickou relikvii. To Ph.D. je celosvětově
uznávaný titul, který znají opravdu všude. Také se jako jeden z mála (napadá
mě například ještě MBA.) uděluje po celém světě.
Samozřejmě, klady musíme
vyvážit zápory. Zde jsou.
A proč tedy nestudovat doktorské studium?
1. Stipendium
V roli prezenčního (denního) studenta doktorského studia
plníte různé funkce. Obvykle ještě učíte, bádáte na vlastních projektech a
hlavně publikujete. Za to celé jste odměněni doktorským stipendiem, které se
pohybuje různě od pěti tisíc do devíti tisíc v prvním ročníku (a může, ale
také nemusí narůstat). Když si uvědomíte, že danému studiu se máte věnovat
takříkajíc “full-time” (tady na plný úvazek), přijde vám ona předělaná částka
naprosto tristní. Nemáte šanci z ní zaplatit nájem, natož jídlo, dopravu atd. Během
studia sice získáte šanci si přivydělat na různých projektech, ale do platu v běžné
firmě to je stále daleko. Samozřejmě, když se rozhodnete svůj příjem vylepšit nějakou
brigádou anebo prací, dříve nebo později vám brzy dojde, že je (finančně)
mnohem výhodnější pracovat.
2. Kvantita anebo kvalita
Vysvětlovat zde systém
bodování zde nehodlám. Vězte však, že jako studenti budete svými školiteli (tj.
vedoucími dizertační práce, obvykle docent nebo profesor) tlačeni
publikovat články. Opravdu hodně článků, neboť za ně získává katedra body a za
body prostředky. Samozřejmě, vaše počiny by měly být co nejkvalitnější, ideálně
ve formě příspěvků do impaktovaných časopisů (to jsou ty nejlepší, ale v
pedagogických vědách téměř nedosažitelné). Zároveň ovšem musíte produkovat
co nejvíce těchto článků. Pokud se plácáte po zádech za své tři výplody ročně
pak vězte, že v očích školitele by bylo ideální tak třináct. A k této metě vás
požene bez milosti. Ne nadarmo se v akademických kruzích říká “publikuj, nebo zemři.”
3. Množství vložené energie
Z výše zmíněného je všem
jasné, že množství vložené energie je ve značném nepoměru k výsledkům. Když
pracujete tři měsíce na výzkumu a napíšete jeden článek, který ale ve výsledku
nepřinese kýžených x bodů, dojde vám, jak bezvýznamné je bádat kvalitně.
Investovaná energie se téměř nevrátí a vy budete pravidelně pociťovat syndrom
vyhoření. Často se navíc může stát, že výsledky vašeho snažení oceníte jen vy
samotní. Recenzenti běžně strhají a rozcupují váš příspěvek jako bezvýznamné
nic a vy můžete začít od znova, anebo trávit bezesné noci na úpravách tak, “aby
už to tentokrát vyšlo.”
4. Příživník státu
Problém statusu doktoranda
pocítíte ihned úderem dvacátých šestých narozenin. V ten okamžik se stáváte
tzv. OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů),
námi doktorandy přezdíván jako “příživník státu.” A vezte, že je na vás tak
opravdu nahlíženo. Jste nuceni si z vlastní kapsy začít platit zdravotní pojištění
(jehož částka roste pravidelně, jelikož je vypočítávána koeficientem z
minimální mzdy). Čili si ukrajujete už tak mrzké stipendium. Bláhovější
jedinci si pak zaplatí i sociální (tedy důchodové), a s dobrým pocitem a
možnou vidinou důchodu, jim ze stipendia nezbude už vůbec nic. Při délce běžného
Ph.D. studia tří až čtyř let tedy minimálně dva roky budete doslova živořit,
ale z pohledu státního aparátu “nepřinášet hodnoty.”
5. Nejistá budoucnost
Bohužel, jenom vyvolení se
nakonec dostanou na univerzity a začnou pracovat jako akademici. Síla množství
totiž už zasáhla i doktorská studia a dávno neplatí, že je studují jen ti
nejlepší a nejzapálenější pro věc. Katedry musí z něčeho žít, a tak se v
podstatě bere téměř každý uchazeč. Samozřejmě po dostudování přichází rozčarování,
kdy dost často daný jedinec zjistí, že pro něj není uplatnění. Množství Ph.D.
absolventů naprosto převyšuje poptávku po nich. Navíc při běžné životnosti
akademika (který může pracovat klidně do sedmdesáti a více let), je
šance na uvolnění se místa mizivá. Pokud už šťastlivec projde vším a nastoupí
na vymodlené místo, čeká ho často rozčarování v podobě mzdy, která klidně začíná
i na patnácti tisících hrubého. Šikovný vedoucí katedry umí pro své zaměstnance
sehnat i nějakou tu pohyblivou složku, ale ta se často pohybuje v řádech pár
tisíc korun měsíčně. V podstatě tak vážený “pan vysokoškolský učitel” a
akademik vydělává méně, než jeho kolega ze střední a základní školy. A to je
opravdu na pováženou.
Na otázku, zdali studovat
Ph.D. si ve výsledku však musí odpovědět každý sám. Všem, kteří se pro studium
rozhodnou přeji pevné nervy a opravdu hodně energie. Budete ji potřebovat,
alespoň pokud se systém zásadně nezmění. Když si ale najdete něco, co vás
opravdu baví, věřím, že se k cíli zdárně dostanete. Znám plno odhodlaných
jedinců se silnou vnitřní i vnější motivací, co dorazili úspěšně do konce. Tak
hodně štěstí!
TIP: Pro zlepšení nálady
skutečně trefným humorem doporučuji stránku PhDComics
včetně dvou filmů, jenž dokonale parodují strasti a slasti života doktoranda.
To Ph.D. a doktorandské studium je takové dvousečné. Taky to mám vystudované a já sám jsem díky tomu získal super práce Warszawa. Na druhou stranu ale mám pár známých, kteří se v tom studiu plácali na pokraji vyhoření a místo toho už mohli získávat zkušenosti z praxe a praktického zaměstnání. Jinak s těmi body 4 a 5 fakt stoprocentně souhlasím. To stigma "příživnictví" je z pozice státu a společnosti fakt silné. ;-)
OdpovědětVymazat